Wednesday 28 November 2012

KEPENTINGAN TEORI KEPADA KAUNSELOR.


Menurut Noresah et al. (2005), ‘teori’ bermaksud  pendapat yang dikemukakan untuk menerangkan sesuatu perkara ataupun prinsip-prinsip am atau asas-asas kasar yang menjadi dasar pembentukan sesuatu pengetahuan. Dalam bidang kaunseling pula, teori boleh digambarkan sebagai ‘penunjuk arah’ kepada kaunselor dalam menjalankan peranan mereka dengan berkesan.
Mohd. Tajudin (2008) menjelaskan terdapat pelbagai jenis teori yang telah dikemukakan oleh tokoh-tokoh ilmu jiwa, antaranya ialah psikoanalisis (Freud), pemusatan klien (Rogers), analisis transaksional (Berne), terapi rasional-emotif (Ellis) dan sebagainya. Bagi menjelaskan hal ini, Patterson (1986, dlm Kottler, 2002: 14) menjelaskan fungsi teori kepada pengamal ilmu jiwa dalam kata-kata beliau, iaitu “A theory is an organized series of propositions that help you explain phenomena, predict behavior, and inform your decisions.”(P:14).
Pembelajaran teori kaunseling adalah amat berguna dan boleh dijadikan panduan  bagi pengamal ilmu jiwa dalam meneliti, memahami dan mendalami tingkah laku dan permasalahan manusia terutama klien yang sedang mereka hadapi. Hal ini akan lebih memudahkan kaunselor bagi ‘menceburkan diri’ dalam proses menyelesaikan permasalahan klien dengan cara yang lebih berkesan. Kottler (2002) menjelaskan hal ini dalam kata-kata yang dipetik daripada buku beliau, iaitu “As a counselor or therapist, you know you have to do something to intervene .... you rely on some theory to account for the phenomenon and then to guide your efforts to intervene most effectively.”(P:11). Hal ini juga jelas memperlihatkan fungsi teori itu sendiri dalam membimbing kaunselor menyesuaikan teknik-teknik dan ilmu yang telah dipelajari dengan situasi atau cabaran yang sedang dihadapi oleh mereka.
Selain itu, teori kaunseling juga penting dalam memperlihatkan rasionalnya sesuatu tindakan atau perlakuan seseorang individu. Hal ini membuktikan peranan teori yang sangat besar dalam membantu para pengamal ilmu jiwa membimbing manusia untuk berubah kepada aura positif. Mohd Tajudin (2008) menyatakan, dalam proses menjadi kaunselor yang berkesan, seseorang kaunselor itu bukan sahaja bergantung kepada kemahiran dan pengetahuan kaunseling yang tinggi semata-mata, malah mereka juga perlu mempunyai pandangan yang menyeluruh terhadap nilai-nilai kemanusiaan yang diterapkan melalui teori-teori yang dipelajari. Hal ini membuktikan bahawa kemahiran dan pengetahuan kaunseling  yang tinggi serta peranan teori yang mantap perlu seiring dalam melahirkan seorang kaunselor yang berprestij tinggi.
Dengan berbekalkan ilmu teori kaunseling ini juga, seseorang kaunseling akan menjadi lebih efektif dalam meramal sesuatu keadaan yang bakal timbul semasa mengadakan sesi bersama kliennya. Pelbagai pendedahan terhadap sikap, tingkahlaku dan respon manusia terhadap konflik yang dihadapi oleh mereka. Hal ini boleh dilihat pada teori yang dikemukakan oleh tokoh terkenal, Sigmund Freud berkaitan mekanisma bela diri yang wujud dalam diri manusia dalam menghadapi konflik kehidupan. Hough (1994) menyatakan bahawa, “ Ego defence mechanisms are strategies which people use in order to cope with intrapsychic conflict and to reduce anxiety.”(P:4).
Hough (1994) juga menjelaskan bahawa terdapat pelbagai inisiatif atau fenomena yang dapat dilihat pada seseorang individu dalam mengatasi dan menghadapi konflik kehidupannya. Antaranya ialah proses sublimasi, represi, penafian, regrasi, dan sebagainya. Hal ini bergantung pada keselesaan individu tersebut dalam mengatasi masalah mereka dan kesesuaian konflik yang mereka hadapi dengan mekanisma bela diri yang mereka gunakan. Penggunaan mekanisma bela diri ini juga lebih merujuk untuk menafikan dan memutarbelitkan realiti.
Secara keseluruhannya, teori kaunseling ini dapat dilihat sebagai satu aspek yang sangat penting dalam menentukan keberjayaan dan keberkesanan sesuatu proses kaunseling. Fungsi dan peranan teori adalah sangat besar dalam membimbing kaunselor ke arah proses kaunseling yang berkesan. Seorang kaunselor perlu berpegang pada satu-satu teori yang selesa baginya dan dirasakan sesuai untuk dijadikan panduan dan rujukan dalam proses menolong yang dijalani olehnya. Kepelbagaian teori akan menjadikan seseorang kaunselor itu lebih bervariasi.


Rujukan
Hough, M., (1994). A practical approach to counselling. United Kingdom: Pitman Publishing.
Kottler, J. K., (2002). Theories in counseling and therapy: An experiention approach. Boston: A
            Pearson Education Company.
Mohd. Tajudin Ninggal, & Yatimah Sarmani, (2008). Teori kaunseling Al-Ghazali. Selangor:
            PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Noresah Baharom, Md. Nor Hj. Ab. Ghani, Ibrahim Hj Ahmad, Azizah Supardi, Saidah    
            Kamin, Hjh. Aziah Tajudin, Salmah Jabbar, Hairani Mohd Khalid, & Rodziah Abdullah,
            (Ed.). (2005). Kamus Dewan.(edisi ke-3). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Patterson, C.H., (1986). Theories of counseling and psychotherapy (4th ed.). New York: Harper
            And Row.



2 comments: